Det enkle er ofte det beste, eller…..?

Er det slik at vi bør gjøre noen grep med stillingsannonseringen? Eller er alt like enkelt som før?

Ved å definere personen man er ute etter vil det være enklere å treffe ønsket målgruppe. Foto: MediaPlus

Før i tiden var alt så mye enklere, sier man gjerne. Noen ganger føles det sånn, spesielt når det gjelder stillingsannonser. Tidligere (i «gamle» dager) jobbet jeg i avis og da var det ganske lettvint med stillingsannonsering: sett inn en stor annonse i avisen, så fikk du de søkerne du ville ha!

Slik er det ikke lenger. Det er ikke bare å lage en stor annonse og sette den i avisen, eller publisere en rubrikkannonse på nett. Man må tenke taktisk.

Hva er taktisk riktig?
Å svare entydig på det er like enkelt som å svare på hvor langt et tau er 🙂 . Nettopp – veldig vanskelig! I dagens jungel av medier og andre som annonserer må man forsøke å sette seg inn i ønsket persons hode. Altså inn i hodet på den personen man vil skal søke på akkurat den jobben vi har å tilby. Derfor må man først definere hvem er denne personen, så finne ut hvordan medievaner denne har og til hvilken tid, deretter er det jo “bare” å legge ut annonser i disse mediene. Med tilpasset budskap til personen selvsagt 🙂

Dette var vel enkelt?
Det ser jo så enkelt ut men når alt kommer til alt er det vanskelig å definere hvem personen er. Alder, bosted, utdannelse og erfaring er jo greit. Men videre bør man også forsøke å definere hvilke interesser personen har og hvilke personlige egenskaper han/henne har.

Bruk gjerne et par dager ekstra på å definere dette og skriv det ned. Du må gjerne bruke oss eller andre rådgivere som sparringspartner på denne biten. Når du så har målgruppen definert, er det langt enklere for oss som din medierådgiver å hjelpe deg med en god medieplan, råd til godt visuelt uttrykk og ikke minst en god og fengende tekst!

Start i det små og øv deg på de “enkle” stillingene, så skal du se at det å definere målgruppe går helt av seg selv til slutt!

Tenk nytt
Når man så vet mer om hvem man ønsker å nå er det også taktisk riktig i disse dager å tenke kreative løsninger. Mediene er ofte svært imøtekommende på å lage gode løsninger for sine kunder, og sammen med din rådgiver kan man lage løsninger og annonser som er gode både med tanke på innhold og plassering. Og ikke nødvendigvis dyrere!

Vi har mange gode eksempler på spennende og effektive kampanjer!

Har du noen eksempler du vil dele?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Design som treffer | MediaPlus - 1. juli 2011

    […] har tidligere skrevet om hvordan det å definere målgruppen du ønsker å nå fram til, kan hjelpe til med å finne rett person til stillingen som lyses ut. […]

Legg igjen en kommentar